Jesper Y. Kristiansen, YIT Åbyhøj:
– Overordnet set er kurset godt, fordi du bliver introduceret til mange områder, du kan blive involveret i som tillidsrepræsentant. Jeg fik mest ud af kursets modul 2 med bl.a. Konflikthåndtering og Kompetenceudvikling. Det var de mest spændende emner for mig, og Lønforhandlingsteknik var også godt.
– Især Konflikthåndteringen er vigtig, for det er primært dér, at dine opgaver og udfordringer ligger i hverdagen. Man kan sige, at jeg kom lidt sent af sted på uddannelsen, da jeg havde været tillidsrepræsentant i næsten 1 år og allerede havde oplevet forskellige situationer. Bl.a. en besværlig konflikt mellem en medarbejder og ledelse. En anden konflikt resulterede i en sympatistrejke. Havde jeg taget uddannelsen før, havde det givet mig bedre muligheder for at agere, end tilfældet var. Så jeg trak på hjælp i den lokale DEF-afdeling.
– I rollen som tillidsrepræsentant bevæger du dig nogle gange på en knivsæg i forhold til ledelse og medarbejdere. Der kan både opstå situationer, hvor du må gå lidt over på ledelsens side – og andre gange på kollegernes, siger Jesper Y. Kristiansen. – Samtidig skal du bevare din objektivitet og integritet, så du er troværdig over for begge parter. Dér synes jeg, at min primære funktion ligger, og det må kurset godt gøre endnu mere ud af. Til gengæld interesserer Virksomhedsøkonomi mig ikke så meget, og det fyldte en hel del i kursets første halvdel.